مکانیزم نوار نقاله

مکانیزم نوار نقاله با تسمه ها و موتور می باشد که همانند یک تسمه پهن به صورت حلقه ثابت می شود.

امروزه فرآیندهای تولیدی و صنعتی توسط ماشین آلات صنعتی پرسرعت با کارایی گسترده انجام می شود.
در فرآیند تولید، با نیاز به جابجایی مواد صنعتی و کشاورزی بزرگ و سنگین، استفاده از دستگاه های مکانیکی مانند سیستم تسمه نقاله یا نوار نقاله یا کانوایر ضروری است تا بتوان با حداقل تلاش، وسایل را جابجا نمود.
به طور کلی می توان گفت که سیستم های تسمه نوار نقاله نقش مهمی در تسهیل فرآیندهای تولید و توزیع دارند. با این وجود، اطمینان از اثربخشی آن ها نیز مهم است.
جدا از اینکه سیستم نوار نقاله دارای موتور است، در ساختار آن از قرقره، سیلندر، غلتک، چرخ و تسمه (از PVC یا لاستیک) نیز استفاده شده است.

مزایای استفاده از نوار نقاله

یکی از دلایلی که معمولاً از سیستم های نوار نقاله استفاده می شود این است که آن ها نیروی کار انسان را تقویت می کنند. در واقع سبب آسانتر شدن کار ها می شوند. استفاده از این سیستم ها در فرآیندهای صنعتی مزایای بسیاری دارد.
نوار نقاله ها محدودیت ارتفاعی ندارند، این سیستم ها برای صرفه جویی در زمان هنگام جابجایی اقلام از یک سطح ارتفاع به سطح دیگر طراحی شده اند.
نوار نقاله را می توان در مراکز خرید، سوپرمارکت ها، فرودگاه ها و کارخانه ها در سراسر جهان یافت. آن ها به حمل و نقل آسان افراد و کالاها از یک مکان به مکان دیگر کمک می کنند.

سیستم نوار نقاله دقیقا چگونه کار می کند

دستگاه نوار نقاله مانند یک تسمه پهن است که به صورت حلقه ثابت می شود.
این حلقه به چند روتور متصل است که توسط موتورها تغذیه می شوند. قسمت حلقه ای دستگاه چیزی است که ما آن را تسمه نقاله می نامیم و معمولاً از چندین لایه لاستیک تشکیل شده است.
معمولاً نوار نقاله ( تسمه نقاله ) باید روی دو یا چند چرخ به نام روتور ثابت شود.
این روتورها به دلیل چسبیدن تسمه به روتورها و چرخش به دور آن ها، تسمه را می چرخانند و حرکت می دهند.
هنگامی که چرخ ها شروع به چرخش می کنند، تسمه نیز می چرخد یا حرکت می کند.
روتورها تسمه نقاله را در یک جهت در سمت بالا و در جهت مخالف در سمت پایین حرکت می دهند.
این بدان معناست که برای کارکرد، همه چرخ ها باید در یک موقعیت قرار گیرند. جهت چرخش، چه در جهت عقربه های ساعت و چه در خلاف جهت عقربه های ساعت. اگر روتورها در جهات مختلف بچرخند، تسمه قادر به حرکت نیست و همچنین اصطکاک باعث توقف روتورها می شود.
بسیاری از تسمه‌های نقاله مستقیم هستند، اما در برخی موارد ممکن است بخواهیم بار را به ارتفاعات بالاتر منتقل کنیم، در این موارد نمی توان از دستگاه تسمه نقاله مستقیم استفاده کرد.
زمانی که قرار است تسمه نقاله کالا را در جهات مختلف حرکت دهد، از روتورهای مخروطی شکل در ساختار تسمه نقاله استفاده می شود.

Leave A Comment

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

X