تسمه صنعتی

تسمه های صنعتی را می توان با توجه به دو فاکتور مهم فاصله بین دو محور موتور و مقدار به تسمه های تخت، تسمه های چند شیار، تسمه های چند دنده، تسمه های دندانه دار (تایمینگ)، تسمه های گرد و تسمه های V طبقه بندی کرد.

یک تسمه صنعتی را می توان به عنوان رابط بین دو عنصر یک دستگاه انتقال قدرت در نظر گرفت. تسمه های صنعتی برای کاربردها و مکان های مختلف استفاده می شود. تسمه های صنعتی به دلیل تنوع زیاد دارای فاکتورهای متمایز کننده زیادی هستند که از مهمترین آن ها می توان به استحکام کششی بالا، اصطکاک و انعطاف پذیری اشاره کرد.

انواع تسمه های صنعتی

تسمه های صنعتی را می توان با توجه به دو فاکتور مهم فاصله بین دو محور موتور و مقدار به تسمه های تخت، تسمه های چند شیار، تسمه های چند دنده، تسمه های دندانه دار (تایمینگ)، تسمه های گرد و تسمه های V طبقه بندی کرد. 

تسمه تخت

این تسمه به دلیل قدرت و سرعت بالا برای مسافت های طولانی مورد استفاده قرار می گیرد. تسمه تخت علاوه بر داشتن طول عمر بالا و راندمان کاری بسیار بالا (تا 98%)، صدای بسیار کمی در حین کار دارد. این تسمه انعطاف پذیری بالایی دارد و برای انجام کاری نیاز به شیار ندارد. از کاربردهای این تسمه می توان در کارخانه های چوب بری، پمپ آب و به طور کلی ماشین آلات صنعتی اشاره کرد.

تسمه آجدار

تسمه آجدار V شکل صنعتی از ترکیب دو تسمه تخت و V شکل ساخته می شود، این نوع تسمه صنعتی یکی از انواع تسمه های طولی است، ساختار تسمه آجدار به گونه ای است که ضخامت کمی دارد و سطح بیرونی صاف و مسطح است. داخل دارای شیارهای V شکل است که طراحی تسمه آجدار به این صورت باعث لغزش و کشش بین قرقره و تسمه یکنواخت می شود. کاربرد تسمه های آجدار را می توان در تجهیزات صنعتی و معدنی مانند کمپرسور، میکسر بتن، ماشین آلات کشاورزی و غیره ذکر کرد.

تسمه دندانه دار (تایمینگ)

تسمه تایم یا تسمه دندان دار در سرعت ثابت عملکرد بالایی دارد. به همین دلیل می توان از تسمه تایم در مشاغلی استفاده کرد که کوچکترین لغزش باعث آسیب می شود. معمولاً از تسمه های دندانه دار در کاربردهایی استفاده می شود که حرکت را به طور مستقیم و با هماهنگ سازی دقیق انتقال می دهند، مانند موتورسیکلت و اتومبیل.

تسمه گرد

تسمه های گرد دارای سطح مقطع گرد هستند و در قرقره هایی با شیارهای V یا U استفاده می شوند همچنین تسمه های گرد در گشتاورهای کم به دلیل اصطکاک زیاد بهترین عملکرد را دارند. تسمه صنعتی گرد می تواند از پلاستیک یا فلز ساخته شود.

تسمه V شکل

تسمه های برقی صنعتی را می توان به دو دسته روکش دار و آجدار تقسیم کرد که به این تسمه ها به دلیل مقطعی که دارند به آن ها تسمه های پروانه ای نیز می گویند. این نوع تسمه صنعتی به دلیل قیمت مناسب و سهولت نصب در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که طول تسمه V شکل طبق استانداردهای تعیین شده ساخته شود، این نوع تسمه صنعتی قابلیت تحمل فشار و کشش بالا را دارد.

تسمه چند شیار

تسمه چند شیار از جمله تسمه های صنعتی کامپوزیتی محسوب می شود که از اتصال چند تسمه به یکدیگر به شکل V ساخته می شود به همین دلیل قطر نازکتر و انعطاف پذیری و استحکام بالاتری دارد. این تسمه هنگام کار در مجموعه های بسیار بزرگ مقاومت بسیار بالایی دارد.

تسمه صنعتی دیدگاه

Leave A Comment

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

X