نوار نقاله مقاوم به حرارت

نوار نقاله مقاوم به حرارت یا تسمه نقاله حرارتی که با علامت اختصاری HR یا D2 در صنایع شناخته می شود جهت حمل و نقل مواد با درجه دمایی بالا استفاده می گردد

تسمه ای که در تجهیزات نوار نقاله ها به کار می رود در شرایط عادی تا دمای 80 درجه سانتیگراد به خوبی کار می کند، اما در مواردی که مواد یا قطعات مد نظر که دارای گرمای بیش از این میزان باشد، منجر به آسیب شدید و کاهش عمر تسمه نقاله می گردد. از این رو برای حمل و نقل و انتقال این گونه مواد با درجه حرارت بالا، می بایست از نوار نقاله های مقاوم به حرارت استفاده نمود.
این تسمه نقاله مقاوم در برابر حرارت، در برابر سیمان داغ، فولاد یا مواد شن و ماسه بسیار مقاوم است. پوشش این نوع تسمه های حمل و نقل از یک ترکیب لاستیکی منحصر به فرد با مقاومت چسبندگی بالا، استحکام، کشیدگی بالا در هنگام شکست و حفاظت حرارتی فوق العاده تشکیل شده است.
ترکیب لاستیکی منحصر به فردی که در ساختار این تسمه نقاله به کار می رود، از تغییر شکل ساختار تسمه نقاله جلوگیری می کند و در برابر فلزات گرم مانند چسب، فولاد یا شن بسیار مقاوم است. 
ترکیب لاستیکی به عنوان یک لایه محافظ برای روکش تسمه عمل می کند. علاوه بر این، چگالی پوشش لاستیکی بالا نیز به محافظت از عمر تسمه نقاله مقاوم در برابر حرارت کمک می کند.

در واقع ضخامت تسمه نقاله از مهم ترین و تاثیر گذارترین از موارد انتقال در سیستم های نوار نقاله می باشد، که باید به درستی انتخاب شود. به خصوص در حمل مواد با درجه گرمایی بالا که ضخامت و چند لایه بودن تسمه حرف اول را می زند.

مشخصات نوار نقاله مقاوم به حرارت

مناسب برای انتقال مواد داغ مانند پودر یا مواد کلوخه در دمای بالا.
ایده آل برای انتقال سنگ معدن متخلخل، کک، خاکستر سودا، کود شیمیایی، سرباره و ریخته گری.
مقاوم در برابر دمای بالا 
ترکیب لاستیکی به کار رفته در پوشش تسمه نقاله مقاوم در برابر حرارت، برای جلوگیری از فرسودگی به دلیل تماس با هر منبع گرمایی طراحی شده است.
تسمه نقاله مقاوم در برابر حرارت را می توان با توجه به محدوده دمای کار به سه نوع تقسیم کرد:
 HRT-1 = 100 ° C، HRT-2 = 125 ° C، HRT-3 = 150 ° C.

تسمه نقاله مقاوم در برابر دمای بالا

روکش تسمه این محصول از پارچه EP با انقباض کم و مقاومت کششی بالا 
این تسمه پس از اختلاط لاستیک با مواد مقاوم در برابر دمای بالا، مونتاژ با دقت بیشتری ساخته می شود. این تسمه می تواند دمای 250 درجه سانتیگراد حتی 500 درجه سانتیگراد را برای مدت کوتاهی تحمل کند. که برای استفاده در صنعت سیمان و فولاد و… مناسب است.

نکته مهمی که در تهیه نوار نقاله مقاوم به حرارت اهمیت دارد، توجه به دمای سطح نوار نسبت به دمای مواد در حال انتقال است زیر دمای سطح نوار نقاله با توجه به نوع، اندازه، شکل و حجم مواد در حال حمل می تواند متفاوت باشد یا با دمای مواد در حال حمل نیز یکسان باشد.

Leave A Comment

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

X