پرکن مایعات ( اتوماتیک – نیمه اتوماتیک )

از انواع دستگاه پرکن مایعات می توان به دو مدل پرکن اتوماتیک و نیمه اتوماتیک اشاره کرد که هریک کارایی به خصوصی دارد و با توجه به نیاز تولید مورد استفاده قرار می گیرند.

دستگاه پرکن مایعات به عنوان یکی از پر کاربرد ترین ماشین آلات صنعتی کاربرد گسترده ای در صنعت دارد. دو مدل از این دستگاه پرکن اتوماتیک و نیمه اتوماتیک می باشد که در ادامه به هریک از این مدل پرکن ها می پردازیم.

دستگاه پرکن مایعات اتوماتیک

دستگاه پرکن مایعات اتوماتیک، دارای نوار نقاله و درب بندی است تا بسته بندی محصولات را به بهترین شیوه و با نیروی انسانی کمتر با راندمان بالا به انجام برساند. دستگاه درب بندی در انتهای خط تولید محصولات قرار می گیرد. دلیل این امر این مورد می باشد که زمانی که اپراتور درب محصولات را به صورت دستی می گذارد، محصولات توسط نوار نقاله به قسمت درب بند اتوماتیک برسند و درب محصولات بسته شود.
برای استفاده کمتر از نیروی انسانی، می توان از یک دستگاه درب گذار استفاده نمود و آن را در خط تولید قرار داد تا عملیات درب گذاری به صورت اتوماتیک انجام شود.

مشخصات فنی پرکن مایعات اتوماتیک

به طور کلی مهمترین مشخصه های یک دستگاه پرکننده مایعات اتوماتیک، وجود نوار نقاله در آن، پرکننده همزمان 4 تا 12 ظرف، وجود درب بندی و درب گذاری به صورت اتوماتیک در آن می باشد.
دستگاه اتوماتیک پرکننده مایعات با مکانیسم پیستونی، بنا به تیراژ تولید و نیازی که خط تولید دارد، می تواند از 2 تا 12 نازل طراحی و ساخته شود. که تعداد نازل ها با توجه به خطوط تولید تعیین می گردد.
لازم به ذکر است که دستگاه پرکن مایعات با سیلندر پیستون دقت بالایی در پر کردن مایعات دارد که سبب شده تا استفاده بیشتری از این دستگاه نسبت به دستگاه های دیگر شود. که طبیعتا سبب افزایش قیمت دستگاه نیز می شود.

عملکرد دستگاه پرکن مایعات اتوماتیک

در این دستگاه ابتدا اپراتور باید ظروف را برای پر کردن روی نوار نقاله بگذارد. زمانی که ظروف به قسمت نازل ها انتقال داده می شوند و زیر نازل قرار می گیرند، سنسورها به صورت خودکار تشخیص داده و عملیات پر کردن را آغاز می کنند. بعد از اینکه ظروف پر شدند، عملیات درب بندی آغاز می شود. حال در این قسمت، هر ظرفی توسط اپراتور یا به صورت خودکار، درب گذاری آن انجام شده و برای درب بندی روانه می شود. 
تزریق مایعات به ظروف، با هر نوع ویسکوزیته ای به وسیله مکانیزمی همچون مکانیزم پرکن پمپی، پرکن ثقلی و پرکن سیلندر پیستون صورت می گیرد. در واقع با توجه به نوع مایعات، باید از شیوه مناسبی استفاده شود.

دستگاه پرکن مایعات نیمه اتوماتیک

از دستگاه پرکن مایعات نیمه اتوماتیک می توان دو نوع دستگاه پرکن مایع نیمه اتوماتیک رومیزی و شاسی دار را معرفی کرد. هر دوی این دستگاه ها فضای نسبتا کمی را در محیط اشغال می کنند. در برخی از پرکن ها شرایط به گونه ای است که تزریق باید از ته ظرف و با استفاده از نازل انجام شود. با این کار وقتی ماده تزریق می شود، کف ایجاد نمی کند، سرریز نمی شود. بر روی این دستگاه نیز مانند سایر دستگاه ها می توان مکانیزم های تزریق سیلندر پیستونی، پمپ یا ثقلی مواد رقیق شده را نصب کرد. این سیستم ها از نظر دقت با یکدیگر تفاوت دارند.

عملکرد دستگاه نیمه اتوماتیک پرکن مایعات

در دستگاه پرکن نیمه اتوماتیک می توان ظروف مختلف را با هر نوع سایز و شکلی که دارند پر کرد. عملکرد دستگاه نیمه اتوماتیک بدین صورت است که ابتدا باید ظروف زیر نازل های دستگاه قرار بگیرند.
سپس با فشار پدال عملیات تزریق شروع می شود. اگر سیستم شما سیلندر پیستونی باشد، بعد از پایان تزریق، سنسور قطع کن دستور پایان تزریق را خواهد داد. اگر سیستم شما ثقل یا پمپی باشد باید برای کنترل مقدار تزریق مواد از تایمر استفاده کرد.

Leave A Comment

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

X